Selecteer een pagina

Over mij

Petra de Lint

Petra de Lint

Wie ben ik, en waarom deze website en blogs?

Als kind schreef ik al graag verhaaltjes en werkstukken. Na opleidingen communicatiewetenschappen en journalistiek heb ik in mijn werk veel geschreven. Allerlei soorten teksten, voor uiteenlopende doelgroepen en media. Nieuwsbrieven, interviews, webteksten, persberichten, jaarverslagen. Voor dagbladen, televisie, radio, bedrijven, goede doelen. Voor een breed publiek of specifieke doelgroepen, waaronder kinderen. Om nieuws over te brengen, mensen te informeren, actie te voeren, kijkers te trekken, donateurs te werven. Van alles. Later werkte ik voor de lol aan een veel te ingewikkeld kinderboek en volgde ik een schrijfcursus bij Querido.

Op een dag besloot ik het roer om te gooien en leerkracht te worden in het basisonderwijs. Ik woonde tijdelijk met mijn gezin in Engeland en volgde de Nederlandse pabo op afstand. De Nederlandse school waar ik mijn stages liep, werd na enige tijd een internationale school, met een smeltkroes van leraren uit Nieuw-Zeeland, Australië, Amerika en Canada. Het onderwijs veranderde daarmee. Mij viel op wat mijn collega’s anders deden in hun schrijflessen en het effect ervan; het gemak en het plezier waarmee (mijn) kinderen schreven en hoeveel ze leerden. Mijn jongste zoon, die vooral een slimme rekenaar was, zat nog maar in groep 3, maar zei vol trots: I’m a writer!

Ik ging lessen observeren, las Engelstalige vakliteratuur, bestudeerde het Australische curriculum en schreef mijn scriptie over deze manier van schrijfonderwijs. Terug in Nederland was mijn jongste zoon zijn schrijverstrots binnen een paar maanden kwijt en waren taallessen voor hem saai. Ik ging ik op een basisschool werken waar ik alle vrijheid kreeg voor eigen schrijflessen, los van de taalmethode. In bovenbouwgroepen moest ik beginnen met leerdoelen die op de internationale school in de onderbouw aan bod kwamen, zo groot was het verschil.

In samenwerking met SLO werd een schrijfles van me gefilmd als voorbeeld van geïntegreerd taalonderwijs. Het filmpje is te zien op de site van Leraar24. Bij een grote educatieve uitgeverij mocht ik met een paar andere conceptauteurs een nieuwe taalmethode uitdenken. Een leerzaam proces.

Ik zou alle leerkrachten willen adviseren: denk zelf na, volg niet klakkeloos taalmethodes, welke je ook gebruikt. Wees kritisch en verdiep je in wat goed schrijfonderwijs is. Lees bijvoorbeeld het boek ‘Wat een goede tekst!’ dat ik samen met Suzanne van Norden heb geschreven. Abonneer je op mijn blog en op die van Suzanne op www.iedereenkanlerenschrijven.nl. Met de blog hoop ik leerkrachten ideeën te geven en te inspireren.

Heb je vragen of suggesties? Laat het me dan weten!

Of vul hieronder je e-mailadres om mijn blogs te ontvangen.

Petra de Lint